10 zasad zdrowego stylu życia

Coraz więcej osób zastanawia się nad trybem swojego życia. Chęć do metamorfozy i poprawienia stylu życia uwarunkowana jest między innymi przez kampanie społeczne, które informują o zagrożeniach wynikających ze stosowania niewłaściwej diety czy też siedzącego trybu życia.

Niestety, bardzo szerokie grono osób nie do końca wie jak zmienić swój tryb życia na zdrowszy. Co zrobić, aby metamorfoza przyniosła wymierne korzyści? O jakie elementy zadbać?

Dieta

Podstawą zmiany jest dieta. Zadbaj o to, aby jeść zdrowe i pełnowartościowe posiłki. Ich ilość w ciągu doby nie powinna być mniejsza niż 4-5, a czas konsumpcji stały (co dwie-trzy godziny). Pamiętaj przy tym, by odpowiednio nawadniać organizm (minimum 2-3 litry wody każdego dnia). Co więcej, należy unikać wszelkiego rodzaju niezdrowej żywności, tj. fast-foodów, słodyczy i innych wysokokalorycznych produktów.

Aktywność fizyczna

Równie ważnym elementem co dieta jest aktywność fizyczna. Udowodniono bowiem, że codzienna kilkudziesieciominutowa aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na kondycję psychiczną i fizyczną organizmu oraz skład i budową ciała. Należy jednak pamiętać, że efektywny jest tylko i wyłącznie regularny, progresywny trening. Jeśli będziemy trenować „od czasu do czasu” – praktycznie nie odczujemy różnicy.

Polecamy aktywność fizyczną na świeżym powietrzu, tj. ćwiczenia realizowane w tzw. siłowniach pod chmurką, bieganie, jazdę na rowerze i inne aeroby.

Sen

Kolejnym elementem wpływającym na jakość naszego życia jest sen. W zależności od wieku należy spać minimum 6-8 godzin. To minimalny czas niezbędny do pełnej i właściwej regeneracji naszego organizmu. Zadbaj o to, by relaks odbywał się w odpowiednich warunkach: cichym, wywietrzonym pomieszczeniu.

Warto także pamiętać o innych zasadach zdrowego snu, tj. wygodnym materacu, braku dystraktorów i zaniechaniu korzystania z produktów bogatych w kofeinę.

Relaks

Kolejnym ważnym elementem jest relaks. Odpoczynek mentalny, umysłowy i emocjonalny jest kluczowy dla osiągnięcia odpowiedniego poziomu szczęścia. Eksperci przekonują, że odpoczywać należy dosłownie codziennie. Zadbaj o 15-20 minut relaksu codziennie, a zobaczysz, że poziom szczęścia diametralnie wzrośnie. Oczywiście ten czas to wartość minimalna.

Wybór formy relaksu jest dowolny. Kluczowe jest to, aby był on dostosowany do Twoich potrzeb. Wszak, inną formę relaksacji wybierze pracownik fizyczny, a inną pracownik biurowy. To w pełni zrozumiałe.

Suplementy

Stosowanie suplementów diet jest coraz powszechniejsze. Ich rola w procesach zdrowego trybu życia jest coraz większa. Warto zadbać o to, by w postaci tabletek, proszków lub naparów dostarczyć wszelkie niezbędne wartości (w zależności od zapotrzebowania i ewentualnych niedoborów).

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie suplementy diety są warte rekomendacji. Przed wyborem konkretnego preparatu warto zaznajomić się z rekomendacjami, recenzjami i opiniami konsumentów, dietetyków oraz lekarzy.

Rzucanie palenia
Pojęcie zdrowego trybu życia jest równoznaczne z koniecznością rzucenia palenia. Wszak, trudno o inny, tak niebezpieczny dla zdrowia produkt, aniżeli papierosy.

W papierosach znajduje się nawet kilka tysięcy różnych szkodliwych substancji. Mają one ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu, wydajność pracy układów i narządów wewnętrznych oraz urodę i samopoczucie danej jednostki.

Rezygnacja z picia alkoholu
Wiele osób nie dostrzega minusów picia alkoholu. Wręcz można się spotkać z argumentami, że niektóre trunki pozytywnie wpływają na organizm. Być może, 250 ml piwa to świetny izotonik, ale tylko wtedy, gdy nie przekraczamy zalecanej ilości.

Wysokoprocentowe alkohole: wódka, whisky czy likiery to zło w czystej postaci. Rezygnacja z alkoholu to absolutny priorytet.

Eliminacja czynników stresogennych
Masz stresującą pracę? Nie układa Ci się w domu i życiu prywatnym? Musisz być świadoma/y, że ma to ogromny wpływ nie tylko na Twoje samopoczucie i nastrój, ale także zdrowie Twojego organizmu. Dlatego też, bezwzględnie musisz zadbać o to, aby wyeliminować stres z Twojego życia.

Nie jest to łatwe, ale nie niemożliwe. Pomoże Ci w tym między innymi przedstawiana wyżej aktywność fizyczna i relaks. Skuteczne mogą być także konsultacje z psychologiem/specjalistą.

Regularne badania
Nie trzeba nikogo przekonywać, że profilaktyka jest łatwiejsza, aniżeli leczenie. Dlatego też, musisz zadbać o to, aby regularnie poddawać się badaniom laboratoryjnym (krew, kał, mocz).

Co więcej, kobiety powinny kontrolować swoje piersi oraz macicę. Panowie zaś, baczną uwagę muszą zwracać na swoje sutki oraz prostatę.

Regularność
Twój organizm wymaga od Ciebie pewnej regularności. Jeśli stale będziesz modyfikować swój plan dnia, to efektywność jego pracy będzie stała na niższym poziomie, co doprowadzi do osłabienia czy dyskomfortu.

W szczególności powinniśmy zwrócić uwagę na regularność następujących procesów: odżywiania się, zasypiania i wstawania, treningu.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *